ensammamamman2010

Direktlänk till inlägg 22 oktober 2013

Hög puls på 1/10 -dels sekund

Av Linda Norrman - 22 oktober 2013 20:48

Min söndag som var , ja den gick i lugnets tecken och framåt kvällen så begav jag mig ut på en liten promenad.

Att det skulle sedan skulle bli en promenad jag sent skulle glömma , hade jag till en början inte en aning om kan jag lova!


Luften var en aningen krispig och det duggade lätt i skymmningsljuset,  kändes hur mysigt som helst det att få promenera där lite för mig själv ner nedför backen på gångvägen.


Helt plötsligt utan någon som helst förvarning så stod jag öga mot öga med skogens konung!!!

Men det var inte en älg utan TRE!!!


 

Jag fullkomligen frös till IS!!! Herregud vad giganstisk den största var ( mammam med sina 2 lite mindre kalvar )

Något i mig frös och jag kom så noga ihåg att älgkon försvarar sina kalvar med livet som insats och i och med att det är pågående älgjakt så var hon förmodligen extremt uppstressad!


Tror inte att jag någonsin känt en sådan respekt och samtidig ren rädsla för ett djur någonång.

"Vart skulle jag ta vägen!?!?!?!" Skulle jag stå helt stilla...!!??

HELL NO!!! Men springa var inte och tänka på inte, inga hastiga rörelser .


Plockade upp mobilen och ringde André ,som till en början trodde jag drev med honom och han skrattade lite smått åt mig den filuren.( samma André som vägrar sova i sin säng om det är en liten spindel i rummet... )


Nog om det tänkte jag, försökte förklara för honom att jag nu hade rört mig långsamt över till vägkanten för att lite varna bilisterna om älgfamiljen som stod endast någon meter in i skogspartiet.

( de undrade nog vad jag sysslade med kände jag ,och började därför se mig omkring om det var någon buss på gång uppför backen.


I samma stund som jag ser bussen där 1 hållplats ner, så har älgenmamman närmat sig mig på ett obehagligt avstånd! Herregud , jag fick springa för glatta livet , för nu hade älgen satt kurs i attack emot mig!!!

Bussen rullar in på hållplatsen och de sista jag ser är som taget ur en ecknad serie , ja ni vet hur röken ur näsborrarna på en tjur brukar animeras/ filmatiseras ??!


SÅ rök det ur älgens näsborrar och nu så var jag med nöd och näppe inne i bussen , vars resenärer inkluderat busschaffören trodde jag var fullständigt GALEN!!

-"STÄNG DÖRRARNA ,STÄNG DÖRRARNA OCH ÅK IVÄG TACK!!!!" , utbrast jag samtidgt som jag gick längre bak i bussen för att sedan se folks stora förvåning när älgarna rusade förbi precis utanför bussrutan!


De som gick av bussen sprang åt olika håll och det blev kvällens snackis uppe på fritidsgården , där de först hade trott André drev med dem när han berättade att hans mamma blev jagad av älgar nere vid busshållplatsen.



Nu var det kvällens snackis där nere och en del ungdomar som inte var bekanta med skogens konung, återberättade det hela som att "Andrés morsa blev jagad av en massa hästar!"


Bad busschaffören att ringa polisen så att en varning till bilister skulle utfärdas...


Dessvärre han ödet före för stackars älghonan som  sprang mot sin död tidigt nästa morgon , då hon sprang över vägen precis där hon tidigare jagat en viss annan hona (läs:mamma ) kvällen innan

 

21 oktober

07.53, Partille. En viltolycka inträffar på vägen mellan Landvetter och Partille.

En bil är inblandad i älgolyckan som äger rum på väg 549 strax innan infarten till Allum i Partille. Framrutan på personbilen trycks in av älgen.

Inga personskador uppstår.

Flera andra älgar rör sig i området.

Olyckan orsakar störningar i busstrafiken på vägen.

Klockan 09.10 får polis in samtal från boende i området Björndammen om skottlossning. En polispatrull på platsen bekräftar att skotten avlossats av en tillkallad jägare, som gäller sammanlagt tre älgar.

 


Polis och jägare kallades till platsen och de avlivade tydligen även hennes 2 kalvar ( suck) förmodar att de inte hade klarat sig utan sin mor ändå....men tala gärna om för mig varför man har älgjakt som skrämmer ut älgarna ifrån deras hem och ut bland trafiken.Man måste väl ändå kunna komma på en skonsammare lösning för djuren som lever i naturen?


 

( Bil lånad )

Åkte förbi med bussen och kände en lättnad att ingen omkom i bilen som krockade med älgen ,allt hade kunnat gått så mycket värre.

Vidare iväg med bussen och jag hör någon säga"Linda!?!" ...personen som min blick möter har vart en betydande individ under den värsta tiden av min sjukdomsperiod då jag var svårt sjuk i giftstruman.


Älgstoryn, CHECK!

Känsloladdade mötet på bussen, imorgon eller vid ett annat tillfälle....jag blir så berörd av endast tanken så det får bli ett eget kapitel .


Idag fick ens arbetsdag påbörjas med att jag klev av Lerumsnabben  och vyn jag möttes av  var som balsam för själen .FULLKOMLIGEN ÄLSKAR HÖSTEN!


 


Tidlöst vackert och dagen kändes rent utav vacker med denna början.

Arbetade lite på pendeln  på väg hem sedan  och när man klev av vid stationen hemma i Partille så möttes av en minst sagt lika vacker vy som på morgonen i Lerum.

 

Det får räcka för idag( läs: ikväll )


Ta hand om er , nu är det sängen som kallar!





 




 
 
Ingen bild

Barbro

25 oktober 2013 16:26

Vilken pärs!!
Ha en mysig helg.
Jättekram till dej.

Linda Norrman

28 oktober 2013 07:16

God morgon !

Ja du , det var en aningen surrealistisk situation.
Tack för din önskning om en mysig helg ,den blev mycket fin sådan uppe i Motala.

Var försiktig om du beger dig ut i blåsten under dagen.

Kram kram

 
Ingen bild

Barbro

28 oktober 2013 15:19

Hallå!!
Som om det blåser ute idag kommer jag nog hoppa över linedancen ikväll och hoppas på bättre imorgon när jag ska på modevisning.
Ha en fortsatt bra dag. Kram
ps har du sett min adress ds

 
Ingen bild

Barbro

8 november 2013 18:55

Vilka fina höstbilder .
Vill önska er en mysig helg så hörs vi väl snart igen .(ps mailar du nån dag ska du få ett gott kycklingrecept ds )

 
Ingen bild

Barbro

22 december 2013 14:22

Du har väl inte glömt oss. Vad kul det var och se dej på tv för ett tag sen. Vill önska dej och dina nära och kära en god jul och hoppas vi hörs av snart. Kram till er alla.

Linda Norrman

9 januari 2014 23:04

Hej i sena timmen ,

God fortsättning på nya året.

Tack , det blev i elfte timmen med inspelningen (efter en tuff arbetsdag / period)
Men det var mycket trevligt att träffa goa Maggan och My (Anette med såklart , men vi ses ju privat ändå)
Jag glömmer aldrig , men det är svårt att komma igång med bloggandet när saker och ting kräver min fulla energi .
Det har skett en del omvälvande och nu nyligen tragiska saker som gjort att all energi har vart som bortblåst.
Men jag lovar att 2014 skall bli en nystart.
Hoppas din jul och nyår vart fin ,

Ta hand om dig,

Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda Norrman - 5 januari 2015 00:29

Fortsätt gärna att följa mig på min nya blogg på ensammamamman.for.me                   ...

Av Linda Norrman - 20 oktober 2014 21:12

Precis som rubriken lyder , så har den sista tiden i min tillvaro bestått utav fullständigt KAOS inombords med tankar och funderingar om framtiden . Min jobbsituation har ju som ni vet vart ohållbar och ändringarna som avlöpt ständigt har fått mig ...

Av Linda Norrman - 13 oktober 2014 21:49

Som rubriken lyder så är det sannerligen en ändring som som måste ske i min tillvaro på vissa plan.En alldeles ohållbar situation som inte blir lättare att mäkta mer direkt!   Men med resplanerna att längta mig smått tokig till avfärden nästa år ...

Av Linda Norrman - 12 oktober 2014 12:23

Spännande helg i dubbel eller kanske till och med trippel bemärkelse ! Helgen pågår ju fortfarande , men för att inte komma med en stor sammanfattning av helgen i någon komprimerad sörja under söndagskvällen så skriver jag lite innan hemfärden hem ...

Av Linda Norrman - 9 oktober 2014 21:40

Ja nu kom man ju inte direkt på någon annan rubrik , så det fick bli ovanstående denna torsdagskväll antar jag. Fick en anigen rolig kommentar på ett inlägg som jag bara var / är tvungen att lyfta upp lite då jag tyckte det var så klockrent uttryck...

Presentation


Linda Norrman .Bor tillsammans med sonen Andre ( 20år) och dottern Caroline (13år) i en lägenhet i Partille . Är växelvis sambo . Livet pågår hela tiden ...stanna upp och känn efter!

Fråga mig

8 besvarade frågor

Omröstning

Hur gör man när man hittat sin livs kärlek där båda har barn och han/ hon bor långt bort ?
 Pendlar varannan helg
 Pendlar varje helg
 Träffas så ofta det finns möjlighet
 Flyttar dit
 Ber han/ hon att flytta till dig
 Hör med vägverket om det finns en sjukt bra genväg till den andra staden
 Flyttar halva vägen var
 om möjlighet finns , jobbar på den andra orten varannan vecka
 ser det hela med ro att man äntligen hittat varandra , så är det underbart att ha den tryggheten.All
 Ser till att förmedla till den andre att det ligger i ens främsta intresse att ses så ofta det finns

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken

Gästbok

Topblog



<!-- TopBlogArea.se END --

Bloggportalen

BIDRAG TILL MITT KÖRKORT

semester

ye=2013&m=4&da=24&h=0&mi=0&t=semester&yn=Linda&co=ye&mc=no"
type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" width="425" height="144" /> </embed></object>
<a href="http://www.time55.com/sv/" style="text-decoration: none; position:relative; bottom: 25px; left: 141px;">
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;
</a>

 


Ovido - Quiz & Flashcards